Wednesday 11 July 2012

SATU SEMESTER BERSAMA

Salam 'alayk..
Entry kali ni nak cerita tentang serba sedikit tentang 'Dakwah & Spirituality Bureau' under Political Science Students Association (POSSA) IIUM. Baru je join biro ni sem lepas (Semester 2,2011/2012). Mula-mula tak nak pun join. Asalnya, kami (saya & Masitah) pergi ke Mass Gathering Political Science Students, dengar-dengar speech, diorang introduce serba sedikit tentang kos ni, almaklumlah kami ni student first year. Tak faham sangat tentang kos ni. Then, habis. Kitorang pon berangkat lah nak pulang. Dengar dah diorang announce sesapa yang nak jadi subcommittee, sila tunggu & tulis nama kat sini. Tapi, takpelah, kitorang tak nak lagi. Next year lah kite try kan. Dah sampai dekat pintu keluar, tiba-tiba ada seorang brother ni tegur,maka terjadilah perbualan di bawah:

Brother tu: Eh, nak balik dah ke? Tak nak join POSSA?
Saya: Erm, takpelah kot. Kami ni baru first year,masih banyak yg kami tak tahu lg.
Masitah: Aah, bagilah yang dh terer. 2nd year ke.
Brother tu: Alaah, takpe..Menda boleh belajar. Jom lah join. Masuk biro dakwah, nak tak?
Saya & Masitah: Erm...
Brother tu: Takpe, pikir dulu. Kalau dah setuju, nanti isi nama ye. Meh sini phone number.

Kami pun bagi lah phone number & berlalu pulang. Dalam perjalanan, terfikir. Okay jugak kalau join. Boleh tambah ilmu pengetahuan. Tanpa menunggu lama, kami pun bagi lah nama untuk join. Dalam hati terfikir, 'Ya Allah, betul ke dengan pilihan aku ni?' Rasa berdebar jugak, sebab nak jadi ahli dalam biro dakwah, besar juga tanggungjawab ni. Orang akan pandang kita sebagai contoh. Contoh seorang pelajar jurusan sains politik dalam biro dakwah. Walaupun biro itu dianggap hanya salah satu biro yang kecil je dalam IIUM, tapi impaknya akan dipandang besar oleh IIUM students yang lain. Masa tu hanya mohon semoga Allah teguhkan hati ni menempuh segala ujian yang mendatang. Terfikir juga, Allah beri sesuatu itu mengikut kemampuan seseorang tu. Dalam hati, 'Cuba dululah, belum cuba belum tahu'

Next weeknya, start lah meeting yang pertama, berkenalan dengan semua ahli-ahli yang lain yang mana semua terdiri dari student Sains Politik. Seterusnya, sekali lagi terkejut. Masuk-masuk je biro tu terus jadi Assistant Head Bureau. Masitah pulak sebagai Treasurer. Ya Allah, boleh ke aku buat ni? Berdebar nye rasa hanya Allah yang tahu. Takpelah, kita cuba! Yakin boleh! Yakin dengan Allah kita boleh!

Hari terus berlalu, macam-macam program yang kami dah aturkan. Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan  lancar dan mendapat sambutan yang menggalakkan dari students IIUM. Bersyukur Ya Allah. Alhamdulillah.. :) Ahli-ahli yang lain pun sangat komited buat kerja. Prinsip kami sama, mencari keredhaan Allah. Semoga Allah lindungi kami, dan permudahkan segala urusan kami. Amiin.

Ada satu sem lagi kami akan bersama sementara next tenure pulak akan naik. Semoga segala urusan dipermudahkan. Semoga apa yang kami rancangkan mendapat keredhaan Allah. Amiin Amiin Ya Rabb.

Atas: Akram Muhamad
Dari kiri: Mursyidatul Aminah, Masitah, Azilatil Aisyah, Rusni, Adillah, Hanif, Firdani, Firdaus.
Tiada dalam gambar: Nabilah, Razif, Majdi Nadwan (ahli baru)


1 comment:

  1. hehe..miko salute la :) hehe..best x poli? hehe...miko soca..tapi cdg nk tuka poli hehehe..bestnya dh aktf..miko x tawu nk aktf cmne kat uia..hehe..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...